sábado, septiembre 15, 2007

La Variant de la Bisbal

(En blau la variant sud i en lila la variant nord)
A l'Aguait no hem tingut mai clar quina és la millor opció de variant per la Bisbal. En bona mesura perquè no creiem que el desgavell urbanístic, de trànsit i d'organització territorial s'arregli fent variants, sinó, valgui la redundància, variant els hàbits de la gent: per exemple fent més transport públic per que s'agafi menys el cotxe. En qualsevol cas, com que hi haurà variant, us volem recomanar els articles que ha publicat avui dissabte 15 de setembre el diari El Punt, amb opinions oposades però, sorprenentment, complementàries.
Per una banda, un representant de la Plataforma Ciutadana a Favor del Traçat Nord explica sucintament que els planejaments s'han de fer per les persones i que la variant Sud és pitjor perquè afecta a més persones que la variant nord: "Reiterem que, ara per ara, l'opció nord és millor que no pas la sud, perquè el traçat sud afecta més persones que viuen als nuclis de Corçà, la Bisbal i Fonteta, a més de cases disseminades. [...]. No s'entendria castigar ara aquests nuclis urbans amb una autovia a tocar de les cases quan, precisament, la planificació urbanística els ha configurat com a zones residencials", diu Pere Freixas Camps. I no té poca raó. Està dient que a la gent que viu a la zona sud afectada ningú els va dir mai que per allà podria passar una autovia. Freixas també diu que tots els estudis fets fins ara assenyalen l'aternativa nord com la menys impactant des d'un punt de vista ambiental. I afegeix que, a més, des d'un punt de vista purament viari la opció nord és la millor per les connexions de mobilitat dels cotxes.
Sembla doncs que la opció sud: afecta a més persones, es pitjor pels cotxes (més llarga i més complicada d'enllaçar viàriament) i té molt impacte ambiental.
Però vet aquí que Antoni Rocafull i Calmet, que defensa la opció contrària a l'altre banda de la pàgina, li dóna la volta a tots aquests arguments. Certament, bona part dels arguments anteriors el que justifiquen és precisament! la opció sud, diu aquest membre d'EUiA. Perquè mentre la opció sud afecta directament a més gent, la opció nord "estrenaria del tot un territori majoritàriament agrícola", diu Rocafull. En síntesi, precisament per allà on el territori ja està més destrossat, el sud, és per on ha de passar la variant. No cal dir que s'ha de fer amb totes les garanties, però la opció nord "des d'un punt de vista urbanístic i econòmic, passaria en total desconnexió respecte del territori, els assentaments i les poblacions relacionades, i donaria lloc a noves activitats i a nous creixements no desitjats", reflexiona Rocafull.
Les coses semblen, doncs, està així: l'impacte ambiental d'una variant com la projectada serà tremend, sigui al nord al sud o a on es vulgui. Donat que això només es pot minimitzar, però no evitar, hi ha dues opcions:
a) obrir noves cicatrius al territori per evitar empitjorar les condicions de vida d'una part de la població,
b) o aglutinar infraestructures per evitar fer noves cicatrius al territori, empitjorant les condicions de vida d'una part de la població.

Difícil i complicada decisió. La segona opció només la pots triar fàcilment quan no afecta casa teva. Però, malauradament, i encara que no ho sembli, és la que en realitat afecta menys gent. Si seguim obrint noves ferides en el territori en sortim tots perjudicats, els del nord i els del sud, els de l'est i els de l'oest. Perquè si d'una cosa estem convençuts és que la disjuntiva no està entre protegir al territori o a la gent --doncs la millor manera de protegir la gent és protegint el territori!!--, sinó entre seguir creixent desbocadament o no. El debat no hauria de ser on fem la variant sino quans carrils bicicleta i línies de tren noves construïm.

4 comentarios:

Anónimo dijo...

Algun visitant que formi part de l'Associació Naturalistes de Girona podria explicar com és possible que la seva organització hagi donat suport a la plataforma que defensa el pas de la variant pel nord.
En primer lloc jo sóc del parer que no s'havien d'haver posicionat mai, i d'altra banda, a nivell personal i sense veure'm directament afectat per cap de les dues opcions, considero menys dolenta la opció sud. És una pena per l'ermita de Santa Cristina, però pel nord és molt pitjor. El perjudici als ciutadans és molt relatiu: paradoxalment els nostres pobles i ciutats creixen cap a les vies de comunicació i al llarg del seu recorregut fins que obliguen a fer una variant, però en canvi quan es planteja una nova construcció ningú la vol davant de casa. Curiós fenomen.

Anónimo dijo...

El que és vergonyós (veure carta publicada avui 16/10/2007 al Diari de Girona)és que es demanin signatures contra la variant Nord, oferint un sorteig de dues nits d'hotel entre tothom qui signi. És caure realment baix! . Sabem que es farà la Sud perquè hi ha molts interessos creats, el fet de presentar-ne 2 és pura comèdia. Però no cal jugar brut ni crear enfrontaments entre els habitants de la Bisbal i pobles veïns.

Sergi Català i Bigas dijo...

Quan tinguem la variant feta, continuarem amb un transport col·lectiu totalment insuficient i gairebé inexistent.

Serà una infraestructura faraònica de gran impacte que repercutirà ben poc en benefici de la nostra qualitat de vida.
A més comporta un risc molt elevat per al comerç de la Bisbal, que abans no es faci la variant necessitaría un bon pla de reconversió per no dependre tant com ho fa actualment de turisme de pas.
No es diu encara cap argument convincent, des de cap plataforma o partit polític, que justifiqui el mal que farà la variant al nostre territori.

Des que tenim la Ronda, (la podríem batejar com a "Ronda Especulació") l'embús de trànsit a la Bisbal s'ha reduït a comptats díes al pic de l'estiu.
Segurament millorant alguns carrers a la Bisbal ja en faríem prou per a minimitzar aquest embús.

Tinguent en compte aixó hem de valorar qué ens és més urgent, qué justificaría més la ferida al territori que significa una infraestructura com aquesta, qué beneficiaría més el comerç, els treballadors, l'economía i la qualitat de vida de la gent a la Bisbal: una variant que fomentarà encara més l'ús del vehicle privat, que passi per on passi comportarà una greu ferida al territori, més soroll i més contaminació o bé actuar decididament en favor del transport col·lectiu de persones i mercaderíes; per exemple, fent arribar el tren al Baix Empordà.

Anónimo dijo...

Ja, verjetno zato je